Monday, June 17, 2013

Pertamina Butuh Kalahkan Petronas


Maafkan saya. Maksud butuh disini ialah mahu, seiring dengan intipati perbincangan saya untuk kali ini.

Perusahaan Pertambangan Minyak dan Gas Bumi Negara atau pendeknya Pertamina merupakan institusi yang menerajui pembangunan minyak dan gas di Indonesia. Manakala di Malaysia pula kita ada Petroliam Nasional Berhad atau pendeknya Petronas.


Jika dibandingkan dari aspek penubuhan, Petronas (1974) adalah adik kepada Pertamina (1968) tetapi dari aspek perolehan, Petronas jauh lebih maju dari abangnya itu. Tatkala Pertamina mengumumkan keuntungan bersih sebanyak USD2.8 billion pada tahun 2012, Petronas gah dengan keuntungan bersih USD20 billion (tukaran wang: USD1:RM3).


Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif pertama Petronas ialah Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) ketika beliau berumur 37 tahun. Tun Abdul Razak yang merupakan perdana menteri Malaysia ketika itu sangat percaya kepada kewibawaan Ku Li walaupun beliau ketika itu sangat muda dan menganggap tugas Ku Li di Petronas itu setaraf menjadi menteri di kabinet.

Diberitakan kepada saya oleh seorang sahabat keturunan kerabat Kelantan bahawa Ku Li telah ditawarkan habuan dan ganjaran yang lumayan dari kumpulan pengusaha minyak terkemuka dunia waktu itu, terkenal dengan panggil 'Seven Sisters', sekiranya Ku Li bersetuju agar Petronas menggunakan 'Production Sharing Contract' (PSC) model yang telah diguna-pakai di Indonesia (Pertamina). Dikhabarkan oleh sahabat saya itu, Ku Li ditawarkan RM500juta untuk bersetuju dengan cadangan Seven Sisters, tapi ditolak oleh Ku Li. Wallahualam.


Di Indonesia ketika itu, blok minyak dan gas yang dijumpai akan diusahakan dan menjadi milik penuh syarikat minyak yang telah dipilih oleh Pertamina. Kerajaan Indonesia hanya mendapat peratus dari keuntungan yang diperolehi mereka. Ku Li tidak bersetuju dengan cadangan itu kerana model Pertamina itu tidak menguntungkan kerajaan. Sebaliknya Ku Li memutuskan bahawa sumber minyak dan gas yang dijumpai di Malaysia ialah milik kerajaan Malaysia dan syarikat luar hanya boleh mengusahakan blok itu sebagai kontraktor yang akan berkongsi operasi dan keuntungan dengan Petronas. Melalui cara ini, kerajaan boleh mengekalkan pengaruh dan kuasa keatas minyak yang diusahakan dari segi operasi, keuntungan dan sebagainya.


Sebagai contoh, antara blok minyak yang pertama dibangunkan di Indonesia ialah 'Blok Mahakam' di Kalimantan pada tahun 1970. Blok itu menjadi milik 50%-50% diantara Inpex (Jepun) dan Total (Perancis) untuk dibangunkan. Sehingga kini blok itu masih kepunyaan mereka dan hanya akan dikembalikan hak milik blok itu kepada kerajaan Indonesia pada 2017. Pertamina menjangkakan akan menguna-pakai PSC model Petronas selepas mendapat kembali hak milik blok mahakam itu dan saya yakin PSC model yang sama untuk blok-blok seterusnya juga.

Nyata, keputusan Ku Li untuk menjaga kepentingan negara melebihi kepentingan diri sendiri (dengan tidak menguna-pakai model Pertamina) membuahkan hasil. Jika dulu Seven Sisters ialah Shell, BP, Gulf Oil, Mobil, Esso, Texaco dan Chevron, kini the new Seven Sisters seperti yang disiarkan oleh The Financial Times ialah China National Petroleum Corporation, Gazprom, National Iran Oil Company, Petrobras, PDVSA (Venezuela), Saudi Aramco dan Petronas.

Pertamina ada?

Wahai kawan-kawan. Kita harus ada perasaan cintakan negara dan bangsa untuk dapat berfikir secara rasional tentang apa yang baik dan apa yang buruk untuk masa depan kita. InsyaAllah jika kita ikhlas, kita akan berjaya.

Wednesday, June 12, 2013

Volkswagen a.k.a Wak Segan

Volkswagen.

Satu nama yang tidak lama dahulu terkenal dengan design yang kodok (VW Beetle) dan 'old-school' tetapi kini digemari segenap lapisan masyarakat termasuklah pakcik, makcik dan bloggers. Peminat-peminat VW akan mengerumun setiap keluaran model baru jenama VW tak ubah seperti lalat yang beria-ria menghurung secebis najis yang masih suam.


Model VW yang paling 'segem' ialah GOLF GTI. Lihat sahaja rekabentuk model Mk7 terbarunya dalam gambar diatas. Comel, kemas dan bergaya. Persis Neelofa sedang menggayakan 'spaghetti strap short dress' warna hitam dengan 'killer heels'. Rasa macam nak gigit gitu.

Kini, model GOLF GTI ini dicemari isu kononnya pengumuman didada akhbar Utusan baru-baru ini tentang penurunan harga GOLF GTI sebanyak 7% sebagai satu penipuan oleh pihak kerajaan.


Industri kenderaan bukanlah bidang saya. Ilmu saya lebih kepada penjagaan anak seperti membasuh bontot anak sampai bersih dan membuat susu anak pada jam 4 pagi didalam keadaan separa sedar. Namun begitu, terdetik dihati saya untuk mendalami isu penurunan harga VW GOLF GTI ini.

Saya bergegas membaca berita itu di Utusan Online (klik sini) dan saya ingin memetik beberapa perenggan seperti berikut:

"Bagi tempoh Januari hingga Mei tahun ini, beberapa model kereta daripada jenama Peugeot, Proton, Perodua, Volkswagen dan Honda masing-masing telah menyaksikan penurunan harga untuk fasa pertama.


Petanda awal positif ini jelas menunjukkan hasrat kerajaan menurunkan harga kereta sebanyak 20 hingga 30 peratus secara berperingkat sehingga 2017 bukan satu omongan kosong seperti yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak.

Sepuluh model yang telah menurunkan tanda harganya di pasaran setakat ini ialah Peugeot 308 (11 peratus), Volkswagen Golf (7.1%), Viva (5.4%), Myvi (4%), Persona (3.8%), Alza (3.4%), Preve (3%), Honda Jazz Hibrid (2.5%), Saga (1.1%) dan Exora (0.7%)."

Ada dua perkara yang menarik hati saya disini.

Pertama, perkataan yang telah saya warnakan dengan warna merah diatas. Pemahaman saya ialah bahawa usaha kerajaan untuk menurunkan harga itu bukanlah sesuatu yang baru. Usaha ini telah mula dibuat sebelum PRU13 lagi.

Anda mungkin akan bertanya, jika memang usaha ini sudah dilakukan kenapa masih mahu dimasukkan kedalam manifesto PRU13? Nak tipu rakyat ke?

Pada pendapat saya ia harus dimasukkan kerana usaha menurunkan harga ini akan berlaku secara berperingkat, sehinggalah mencapai tahap penurunan 20-30%. Penekanan harus diberikan bahawa ini baru fasa pertama dan banyak lagi fasa yang wajib kerajaan tunaikan maka ia perlu dijanjikan didalam manifesto. Jika tidak masuk manifesto, nampak macam 'flip-flop' pula.

Keduanya, harga GOLF GTI dinyatakan telah turun sebanyak 7% dan didalam gambar diatas tertulis harga asal VW ialah RM169,888 dan telah diturunkan kepada RM157,888 tetapi ramai yang mengatakan bahawa harga yang dilancarkan oleh VW untuk GOLF GTI Mk7 ini memang RM157,888 pun. Nak tipu lagi ke?

Disini saya yakin bahawa kesilapan ialah didalam cara penyampaian pihak akhbar tentang penurunan harga GOLF GTI Mk7 itu. Untuk lebih tepat, pihak Utusan harus menulis bahawa RRP (recommended retail price) sebelum penurunan eksais duti sepatutnya ialah RM169,888 (ini bukanlah harga pelancaran) tetapi selepas kerajaan menurunkan eksais duti untuk fasa pertama, RRP (seperti yang telah dilancarkan oleh VW Malaysia) ialah RM157,888.

Mungkin kekeliruan yang sama juga akan anda dapati didalam 9 model lain yang disebut didalam artikel utusan itu. Bagi saya, semua ini hanyalah salah faham dan boleh dielakkan jika Utusan lebih teliti dalam kerjanya.

Saya ingin ulangi disini bahawasanya saya bukan didalam industri kereta dan saya mungkin tersilap. Maklumlah, SPM saya pun cukup-cukup makan sahaja.

Monday, June 10, 2013

Greece & Malaysia, Siapa Lagi Handal?

Waktu yang terbaik untuk membaca tentang perkembangan dunia luar ialah ketika mencangkung. Ia sesuai kerana mencangkung memerlukan pembacaan yang ringan, isu yang tidak ada kena mengena dengan kita dan mudah difahami supaya tujuan asal kita mencangkung dapat dilaksanakan sebaik mungkin. Kerana itulah didalam bilik mencangkung di pejabat saya ada majalah Newsweek lama, edisi cetak (untuk makluman Newsweek kini hanya beroperasi secara online dan edisi cetak hanya boleh didapati di U.K dan eropah).


Greece.

Itulah berita tentang perkembangan dunia luar yang saya baca ketika mencangkung pagi tadi. Kehancuran ekonomi Greece dan bagaimana kini ramai penduduk mereka menjadi gelandangan, miskin dan tinggal ditepi-tepi jalan. Untuk pengetahuan umum, pada tahun 2011 Bank Dunia meletakkan Greece pada kedudukan ke-34 didalam senarai negara dengan keluaran negara kasar (KDNK) tertinggi didunia manakala Malaysia ditempat ke-35.

Pada hemah saya, jatuhnya ekonomi sebuah negara bergantung kepada banyak perkara dan jika secara kolektifnya ia tidak dapat dibendung, ekonomi akan merudum.


Terdapat dua pendapat popular tentang ekonomi tetapi pada saya, untuk maju, sesebuah negara perlu melabur didalam ekonomi mereka sendiri. Kitaran wang didalam ekonomi juga harus aktif. Jika kerajaan sendiri tidak melabur, bagaimanakah kitaran ini akan menjadi aktif? Jika pulangan didalam pelaburan itu akan menguntungkan, tidak salah untuk kerajaan meminjam untuk menrealisasikan pelaburan itu bukan? Pokoknya, pelaburan itu harus menguntungkan negara dan pinjaman tersebut dapat dilangsaikan.

Kembali kepada masalah Greece.

Greece banyak bergantung kepada sektor perkhidmatan, perkapalan dan pelancongan didalam keluaran negara kasar mereka. Greece tiada sumber asli yang boleh mereka sandarkan untuk memangkin pelaburan seterusnya memacukan ekonomi. Apabila sektor perkhidmatan mereka jatuh, kadar pungutan cukai yang rendah dan beberapa lagi permasalahan dalaman negara yang tidak berjaya ditangani, Greece gagal didalam melunaskan hutang negara. Greece bangkrap justeru penduduk mereka menderita.


Alhamdulillah tidak seperti negara Greece, Malaysia mempunyai simpanan minyak dan gas yang berpatutan sebagai modal untuk menjadi paksi pelaburan yang lumayan selain dari kelapa sawit dan getah. Segala puji hanya lah kepada Allah, kerana telah melimpahkan begitu banyak rahmat kepada Malaysia. Malangnya ramai yang mengambil sikap sambil lewa atau "take for granted" dengan apa yang kita kecapi. Janganlah kita hancurkan kemakmuran negara kita ini walau dengan apa niat sekali pun.

Saya menulis ini setelah terbaca sebuah posting blog (klik disini) yang bergembira kerana berjaya memperlahankan usaha memajukan RAPID (salah satu usaha transformasi ekonomi berasaskan petroleum dan gas di Pengerang, Johor).


Saya sungguh kecewa kerana itu sepatutnya bukan cara kita.

Wednesday, June 05, 2013

Kritik, Keji, Gurau.

Selepas tsunami PRU13 kini kita dilanda krisis kebebasan bersuara pula. Atas alasan kebebasan bersuara, berbagai kenyataan yang bersifat negatif dari kacamata kerajaan (dan juga pada mata manusia marhaen seperti saya) telah dikeluarkan oleh golongan generasi baru yang kelihatannya lebih pro-pembangkang. Samada apa yang mereka nukilkan atas dasar kebebasan bersuara itu satu kritikan ataupun kejian, bukanlah hak saya untuk tentukan.

Secara peribadi, saya rasa kritikan adalah sesuatu yang perlu wujud. Samada kritikan itu membina atau pun tidak, datang dari golongan yang kita didik ataupun tidak, ia kekal sebagai kritikan dan saya yakin untuk kita maju kehadapan, kita harus belajar untuk terima kritikan. Yang penting, ego kita tidak perlu terlalu tinggi kerana ego boleh membutakan mata dan hati.

Berlainan pula dengan kejian. Perbuatan mengeji adalah dilarang oleh agama. Siapakah kita untuk mengeji ciptaan Tuhan? Ada yang cuba menyembunyikan perbuatan mengeji dibelakang tabir gurauan. Pada saya, bergurau pun ada hadnya. Kadangkala saya suka mengeji ManUtd tetapi kejian itu hanyalah satu gurauan kerana menyokong kelab bolasepak tidak menganggu prinsip kemasyarakatan, prinsip beragama dan prinsip hidup seseorang. Tidak tahulah pula jika mengeji sebuah kelab bolasepak itu boleh menjatuhkan maruah penyokong2 mereka tetapi rasa saya, tidak.


Saya harap kita semua faham perbezaan diantara mengeji, bergurau dan mengkritik kerana jika perbezaan ini kabur, maka ranaplah sifat keislaman kita dan hancurlah budaya ketimuran kita.