Tuesday, September 25, 2012

Binatang Peliharaan

Apabila saya berada dikaunter pembayaran dan perlu memilih untuk menghulurkan duit cantik atau yang sudah rosak, saya akan hulurkan duit yang cantik. Anda bagaimana?


Sewaktu saya minum teh tarik bersama rakan sepejabat di restoran Kapitan tadi, kami telah berbincang mengenai binatang peliharaan. Betapa comelnya kucing, iguana itu mahal harganya dan ada juga orang yang membela ular sawa.

Timbul cerita tentang seorang kawan, kepada kawan, kepada seorang kawan yang anaknya ada membela seekor ular sawa. Anaknya dalam lingkungan umur 10-12 tahun dan telah beberapa tahun membela ular sawa kesayangannya itu.

Pada suatu hari ketika ingin memastikan yang anaknya sudah tidur dibilik, beliau perasan ular sawa itu tidak tidur melingkar tetapi memanjang disebelah anaknya. Yer, anaknya tidor dengan ular sawa. Keesokan malamnya, si bapa tadi perhatikan lagi tabiat ular sawa itu dan seperti semalam, ular sawa itu tidur memanjang disebelah anaknya. Selama empat malam berturut-turut, kejadian yang sama berlaku. Beliau mulai risau.

Pada hari kelima, dia pergi berjumpa seorang doktor haiwan dan menceritakan pengalamannya. Doktor haiwan itu menyuruhnya melepaskan ular sawa tersebut dengan berkata, "ular sawa itu sebenarnya sedang mengukur. Jika dia rasakan masanya sudah sesuai dan badannya sudah boleh menerima, dia akan menelan anak tuan". Bapa budak itu terus terdiam dan bergegas pulang kerumah.

Petang itu si anak menangis teresak-esak ketika ayahnya merampas binatang peliharaan kesayangannya dari tangan kecil beliau.

No comments:

Post a Comment