Friday, May 31, 2013

Siapa Kata Cina Jahat?

Saya tidak membenci cina tetapi saya rasa sudah tiba masanya saya berpendirian tegas.

Ramai juga yang bersetuju dengan program boikot barangan buatan orang cina rupanya. Walaupun pada dasarnya kita semua tahu bahawa sepatutnya hanya cina "ultra-kiasu" sahaja yang patut diboikot, tetapi untuk meneliti mana yang bukan dan mana yang "ultra-kiasu" ini agak sukar maka secara pukalnya mereka terpaksa memboikot "en bloc" atau menyeluruh.

Pada hemat saya, adalah lebih tepat jika kita jalankan usaha "buy chinese last". Ini kerana banyak barang keperluan kita dikuasai oleh kaum cina. Kalau boleh, mana barang yang pemiliknya melayu kita dahulukan.

Kerajaan perlu cari jalan untuk memajukan lagi sektor "SME" melayu jika kita inginkan pengurangan pengaruh cina didalam rantai ekonomi negara. Kita harus faham bahawa kaum cina tidak akan membenarkan melayu berjaya didalam sektor SME kerana ini akan merosakkan periuk nasi mereka. 

Satu contoh halangan dihadapi oleh sahabat saya kira-kira 2-3 tahun lepas. 

(Gambar hiasan)

Keluarganya menjalankan perniagaan menjual rempah secara kecil-kecilan di Terengganu. Melihatkan potensi yang ada, kawan saya bercadang untuk memindahkan operasi kecil-kecilan ini dari Terengganu ke Lembah Kelang dengan membuka sebuah kilang SME di kawasan kilang berhampiran rumahnya di Subang supaya mudah untuk dia mengawal-selia. Tambahan pula ayahnya yang dah tua akan menguruskan, oleh itu sesuailah jika kilang itu berdekatan rumah. 

Operasi yang mengguna-pakai mesin besar harus memiliki premis kilang dan tidak boleh menggunakan rumah kedai biasa. Puas dia mencari lot-lot kilang yang sedia disewa tetapi kesemuanya milik kaum cina dan selepas mengetahui bahawa sahabat saya akan mengilang rempah yang amat berpotensi, mereka tidak mahu menyewakan pada beliau. Sahabat saya tambah kecewa apabila cina-cina pemilik lot kilang itu menyarankan agar sahabat saya mengambil seorang rakan kongsi cina masuk kedalam syarikatnya sebelum mereka membenarkan sahabat saya menyewa dari mereka. 

Sehingga kini perniagaan kawan saya itu kekal kecil-kecilan di Terengganu.

Ini bukan cerita baru dalam negara kita. Segala macam halangan akan mereka kenakan kepada melayu yang berani melanggar perniagaan orang cina. Industri kayu-kayan yang sangat lumayan contohnya, kekal milik kaum cina. Jika ada pengusaha kilang papan milik melayu yang tidak bersekongkol dengan mereka, mereka boikot tidak mahu jual kayu mereka dikedai-kedai hardware milik cina. Kayu yang tidak terjual akan reput maka sebagaimana reputnya kayu itu, reputlah kilang milik melayu itu tadi.


Dulu ada seorang kenalan membuka kedai menjual basikal di Taman Melawati. Saya melawat kedainya dan mendapati kedainya tidak menjual basikal kanak-kanak. Menjual basikal kanak2 sangat menguntungkan tetapi pengedar basikal jenis itu (seorang pengedar bangsa cina dan mengedar basikal di kawasan itu) enggan menjualnya kepada kawan saya. Apabila ditanya, pengedar itu kata berhampiran kedai kawan saya itu ada sebuah kedai basikal milik cina dan jika beliau edarkan pada kedai kawan saya, akan menggangu bisnes pemilik kedai basikal cina itu pula.

Sudah lama mereka rasakan tidak salah jika mereka menekan kita dengan pelbagai cara halus tetapi mereka akan melenting apabila kita lakukan tindakan seperti "buy chinese last" keatas mereka. Yang lebih menghairankan lagi, ada juga orang melayu yang melenting apabila kita sokong tindakan "buy chinese last" ini.

1 comment:

  1. bro.kalau ada butang like. gua dah like banyak kali ni.

    YNWA!.

    ReplyDelete