Tuesday, September 21, 2010

Biskut Laut

"Ni VCD cerita kuda apa lu bawak ni monyet?" Soalan gua pada arwah Farid 6 tahun lepas.

Arwah crash rumah bujang gua selama setahun. Mula2 dia kata nak tumpang sekejap saja. Kawan baik punya hal gua iyer kan lah. Lama lama gua ajak dia pergi jabatan pendaftaran negara tukar nama ayah dia pada nama gua. Dia maki gua tapi still crash rumah gua.

"Lu jgn main2. Lu tengok dulu cerita ni." Jawap arwah sambil hembus asap dunhill. Gua pau rokok dia sebatang, belek2 VCD tu dan terus on VCD player.

"Wey, kasi la gua layan berita TV3 dulu." Arwah bingit.

"Seabiscuit" tajuk cerita VCD yg gua tengok dulu.

Baru sat tadi cerita tu main kat starmovie astro. Teringat gua kat arwah. Taste dia memang bagus. Tapi bila gua tengok cerita tu untuk kali yang ke ntah berapa banyak kali, gua lebih teringatkan team bola gua. Liverpool Football Club.

Seabiscuit, kisah benar kuda tempang bersaiz kecil dengan performance yang teruk pada awalnya. Tapi jadi kuda yang sangat champion kalahkan kuda saiz lagi besar dan lagi gagah diakhir garisan perlumbaan. Bukan kerana otot kaki kudanya kuat atau saiz badan nya tapi menang kerana hatinya yang cekal dan keazaman yang tinggi.

Sesapa yang belum tengok, pergilah tengok. Tengok "seabiscuit" bukan Liverpool. Liverpool baru nak jadi seabiscuit.

1 comment: