Monday, March 14, 2011

Bila Neutron Menghentam Nuklei Atom

Bila kita makan makanan yang "berangin" seperti halia, kita akan buang angin. Mana datangnya angin ni dan macamana dia tau nak keluar jadi sendawa atau kentut? Haiwan buang angin jugak ke?

Negara matahari terbit memang kena bencana alam yang agak dahsyat minggu lepas. Saya tidak ambil tahu sangat tentang aksi2 ngeri yang berlaku. Cukuplah sekadar mengetahui ramai yang terkorban. Saya tidak rasa nikmat bila melihat kesengsaraan orang lain.

Reaktor nuklear Malaysia akan siap pada 2021. Risiko untuk reaktor ini jadi seperti Cernobyl atau di Jepun sekarang ini adalah amat tipis. Ini kerana Malaysia bukan terletak di "fault line" dan kegagalan reaktor nuklear sangat jarang berlaku.


(Bagaimana Reaktor Nuklear Menjana Tenaga - Sila klik gambar untuk membesarkan ia ke saiz yang kepala hotak awak boleh nampak)

Saya bukan seorang yang ada cukup data tetapi saya dapat merasakan bahawa untuk jadi lebih maju, Malaysia memerlukan lebih banyak sumber tenaga dan tenaga nuklear adalah sumber yang murah, cekap dan rendah hasil karbon. Kita tidak boleh terlalu bergantung pada arang batu dan gas kerana sumber ini yang makin berkurangan dan harga yang tidak menentu.

Kita tidak boleh ada kekangan seperti ini.

No comments:

Post a Comment