Thursday, March 24, 2011

Ini Macam Punya Orang Mesti Ada

Semalam sewaktu dikaunter pembayaran stesyen petrol Petronas LDP Sg. Pencala saya terdengar orang dikaunter sebelah menceritakan tentang kejadian yang berlaku di Masjid Sg. Pencala sehari sebelumnya. Seekor anjing liar merayau-rayau dalam masjid sewaktu orang sedang sembahyang (saya tak tau samada magrib atau isya' tapi malam lah) berjemaah. Ini pertama kali saya dengar kes macam ni. Pehh..... makmum yang konon-konon tengah khusyuk tu gerenti melompat ye dak?

Selepas isi minyak, saya ke lapangan sasar golf disebelah One Utama.

Usai belasah 30 biji bola, lalu seorang mamat cina X berumur dalam lingkungan 45 tahun dibelakang saya dan berhenti sambil berborak dengan seorang lagi mamat cina Y selang 3 petak dari petak saya. Cina X pun borak, cerita pasal orang kamcheong* lah, par lah, birdie lah. Kemudian dia ambil sebatang kayu golf cina Y yg sedang berlatih itu dan mula memukul beberapa bola (nak tunjuk dia boleh pukul bola golf jauh dan padu).

Setiap kali saya ke lapangan sasar golf ini sejak 3 tahun kebelakangan, saya mesti nampak mamat cina X ni. Setiap kali juga modus operandi beliau sama. Jumpa cina lain, borak, amik kayu golf orang lain dan pukul bola yang orang lain tu sewa. Tapi saya tak pernah nampak dia bawa set golf nya sendiri dan pukul bola yg disewanya sendiri. Saya jadi benci bila tengok muka X ni.

Wahai Adam anakku yang amat kusayangi, jangan jadi cina X.

*Kamcheong = mamat huru-hara atau mamat gelabah.

2 comments: