Friday, May 27, 2011

Kalau Ngak Cukup Ilmu Didada

Sekitar hujung 2009 saya telah menjejakkan kaki dikepulauan Riau khususnya di Pulau Batam. Pulau ni ramai penduduknya asal dari Padang, Sumatera. Malah bahasa percakapan mereka pun ada iras2 orang Negeri Sembilan.

Batam ialah pulau industri bagi kepulauan Riau. Banyak dermaga repair kapal dan dermaga kimpal besi untuk membikin pelantar minyak terdapat di Batam.

Sepanjang perjalanan dari tempat tinggal ke dermaga-dermaga ini, saya nampak banyak kedai ketuk body kereta kemek dengan kain rentang "Ketuk Majik".

"Wow, kayanya tokei kedai ketuk majik ni. Banyak kedai dia." Detus hati saya sambil layan lagu dangdut yang berkumandang dalam teksi.

"Siapa pengusaha kedai ketuk majik ni pak? Pasti kaya ya pak. Maklum, saya lihat banyak kedainya di tepi jalan." Saya tanya brader teksi yang tengah sebok layan bunyi tayar teksinya bergesel dengan body teksi bila terlanggar lubang.

"Oh.. ketuk majik itu bukan nama kedai pak. Memangnya kedai ini untuk mengetuk badan kereta yang kemek menggunakan kuasa majik. Kereta yang kemek akan dimasukan kedalam bilik gelap yang tiada orang, kemudian akan kedengaran orang mengetuk kemek itu didalam bilik tersebut." Jawap brader teksi.

Saya jadi kaget. Siapa pulak yang ketuk body kereta tu?

No comments:

Post a Comment