Wednesday, April 18, 2012

Suis Lampu

Bila mata tak boleh nak lelap kerana terlebih minum kopi atau nescafe, saya akan terkial-kial membuka lampu bilik, memasang TV lalu melayan aksi sukan.

Ada juga masa dimana saya tidak boleh lelap kerana perasaan tiba-tiba jadi tidak tenteram. Ketenangan yang hilang kerana jiwa yang mula kosong. Didalam kegelapan bilik, saya akan membuka saluran dokumentari dan berita luar negara. Tengok muka harimau, ikan, hos tukang masak, Christian Amanpour dan lain-lain lagi. Pendek kata, fikiran lebih gemar melayari rancangan yang memaparkan liku-liku dan cabaran kehidupan dan bukan aksi sukan.

Pernah seorang sahabat berkata bahawa hati ini ibarat sebuah bilik gelap, jika suis lampu dibuka maka kegelapan akan hilang. Begitu juga sebaliknya. Bila hati kita sudah mula lupa akan ugama, ia ibarat menutup suis lampu. Tidak mungkin hati kembali bercahaya jika suis lampu tidak dinyalakan semula. Bila hati sudah mula gelap, agar sukar untuk kita membezakan perkara yang haq dan yang bathil.

Bagi saya, dunia ini umpama sebuah bilik yang amat gelap. Hanya tuhan sahaja yang dapat memberikan kita petunjuk kearah suis lampu suluh yang kemudiannya dapat memberikan cahaya untuk kita membezakan lubang gaung dari tebing yang selamat. Dan jika kita berjaya mengelak gaung didunia, harapan untuk kita berjaya diakhirat sangat tinggi.

Marilah kita bersama-sama berdoa agar dapat memetik suis lampu suluh itu dan lampu suluh itu pula mempunyai bateri yang tahan lama.

No comments:

Post a Comment