Monday, August 23, 2010

Penyokong Yang Tenang - Amalan Mulia

Ini kisah benar tentang kesengsaraan menghadapi dugaan kehidupan dan teknik mengharungi cabaran ini dengan jayanya.

Kijai ialah seorang manusia berfikiran cerdas, EQ tinggi serta mempunyai keterampilan yang amat menarik hingga kaum yang bukan sejenis jadi tak keruan bila berdiri dihadapan kijai.

Tapi kijai ada kelemahan dan ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

Sepanjang hidup kijai, dia tidak boleh duduk mencangkung. Setelah berborak panjang dengan beliau secara tidak formal, kelemahan ini timbul kerana kakinya yang panjang menyebabkan pusat graviti beliau berada terlalu tinggi diatas pusat lalu seterusnya mentidak-stabilkan posisi cangkung beliau. Kasihan.

Bayangkanlah betapa kecewanya kijai jika dalam keadaan yang mendesak, tandas awam yang dimasuki beliau berjamban cangkung. Tapi ini tidak menjejaskan keperluan mendesaknya. Beliau akan berpaut kepada apa sahaja ketika menghadapi masalah seperti ini. Jika ditakdirkan tandas tersebut tiada paip atau cangkuk kertas tandas untuk kijai berpaut, beliau akan beryoga sambil menjalankan tanggungjawab insan kamilnya.

Sebagai penyokong pasukan bolasepak Liverpool yang tegar, ingin saya rumuskan disini agar kita jangan mudah menggelabah bila pasukan kita sedang menggelupur mintak nyawa kerana kelemahan2 yang tertentu. Kita harus tenang dan "chill". Jadilah kita seperti kijai dan cari lah tempat untuk berpaut. Jika tiada, marilah kita beryoga.

5 comments:

  1. Star sign gua memang cakap macam tu.

    ReplyDelete
  2. miss: Lu masih remaja. belajarlah untuk setia. keh keh.

    ReplyDelete
  3. menyokong tim seperti Liverpool semacam satu kenikmatan yang tiada terbandingnya....perasaan yang ntah la...sangat terlalu hebat. YNWA

    ReplyDelete