Thursday, September 23, 2010

Powlis

Sering jugak wife gua tanya "macamana polis Malaysia ni boleh tangkap orang dengan cepat yer?", selalunya soalan2 macam ni timbul sewaktu dia tukar channel astro ke channel hindustan. Mungkin kerana dia harapkan gua pening memikirkan jawapan dan gua tak perasan channel sukan dah jadi channel hindu.

Dulu gua ada sorang kawan kerja polis. Masa tu umur gua 14 tahun. Dia pernah cerita kat gua cara-cara Polis dapat maklumat dengan pantas.

Sebagai contoh, sekiranya ada kes besar di Kepong, polis akan menangkap kepala2 gangster Kepong dan kawasan sekitarnya dahulu. Big boss. Bukan gangster kuti yang suka bawa kereta pasang lagu kuat2, potong que waktu trafik jem atau gangster taik kucing yang pakai baju ada gambar naga tapi bukan naga. Bukan.

Lepas tangkap big boss, mereka akan disiksa dengan digantung dari siling dengan rambut mereka. Tak lah, lu giler ke apa? Sebenarnya pihak berkuasa akan pegang international passport bigboss-bigboss ni. Kenapa international passport? Gua tak pasti tapi menurut cerita member gua ni, international passport big boss gangster ni lebih berharga dari nyawa mereka. Untuk dapatkan balik international passport, mereka akan kerah anak-anak buah untuk carikan maklumat untuk pihak berkuasa.

Siapa yang gangster sebenarnya ni?

2 comments:

  1. it takes a gangster to catch another gangster..:)

    ReplyDelete
  2. keh3 tu la psl sape yg gengster lebey sebenarnya haih

    ReplyDelete