Saturday, May 28, 2011

RM1.00 = USD3,565,341,698,608.65 Sebenarnya

Dalam tahun 1944, satu pertubuhan persendirian yang diberi nama International Monetary Foundation telah menjemput semua negara di dunia untuk menandatangani satu perjanjian yang diberi nama "The Bretton Wood Agreement".

Apakah perjanjian ini?

1) Untuk pertukaran matawang antarabangsa (seterusnya perdagangan antarabangsa), hanya cheque US Dollar sahaja yang laku untuk diniagakan. Amerika berjanji akan menukarkan duit USD miliknya dengan emas pada kadar 1ounce emas - 35 USD pada ketika itu. Oleh itu jika Malaya ada USD35 dan ingin menukarnya dengan emas, kerajaan Amerika akan memberi Malaya 1ounce emas.

2) Hanya negara sahaja yang boleh menukarkan cheque USD ini. Orang perseorangan tidak dibenarkan.

Dengan termeterainya perjanjian ini, perdagangan antarabangsa akan lebih mudah dan stabil dari aspek perbezaan matawang. Itu agendanya.

Tahukah anda bahawa dengan adanya perjanjian ini kuasa baru dunia kini beralih dari British kepada Amerika dan mereka menguasai dunia tanpa perlu menjajah lagi?

Setelah perjanjian ini ditandatangani, banyak negara telah di"merdeka"kan. Tanpa mereka sedari, mereka kini dijajah secara ekonomi. Termasuklah Malaya pada 1957. Ada rasa nak melalak "Merdeka!" lagi ke adik-adik?

Perdagangan antarabangsa kemudian makin berkembang dan matawang US digunakan berleluasa.

Pada suatu pagi yang dingin, burung berkicau riang di bulan ogos-september tahun 1971, kerajaan Britain yang ketika itu memiliki 3 billion USD, ingin menukarnya kembali kepada emas. Presiden Amerika ketika itu Richard Nixon, jatuh terkangkang dengan BigMac ditangan kiri dan Burger Rokes ditangan kanan.

Presiden Nixon tahu sangat bahawa Amerika tiada cukup emas dan sebenarnya telah mencetak lebih banyak wang US dari bekalan simpanan emasnya. Adik-adik ingat dia jatuh terkangkang sebab Burger Rokes sedap sangat ke?

Presiden Nixon telah membatalkan penyertaan Amerika dari perjanjian Bretton Wood serta merta dan tidak mahu menukarkan 3 Billion USD milik Britain kepada emas.

Sekarang, Amerika masih mencetak wang ikut suka hati mak bapak mereka dan wang ini masih diniagakan di pasaran antarabangsa untuk perdagangan.

Kalau Amerika ada minyak dalam tanah mereka sendiri, mereka lebih rela beli minyak Arab Saudi kerana minyak Arab Saudi itu percuma. Kosnya hanya mencetak wang USD sahaja. Untung kan?

Kalau adik-adik ada kad kredit Visa atau Mastercard, adik-adik bayar "interest" duit Mastercard (USD) yang sebenarnya hanya dicetak secara percuma oleh Amerika. Mereka ambil keuntungan interest dari duit yang sebenarnya tiada.

Itulah dia serba sedikit cerita tentang pasaran matawang antarabangsa dalam satu entri blog.

3 comments:

  1. oowwww... baru tahu.
    tapi... emmm... tak tahu nak komen apa.
    huhuh

    ReplyDelete
  2. Tak perlu komen apa apa dik. Sampaikan pula kepada mereka-mereka yang ignorant.

    Sistem kewangan yang halal hanyalah mengunakan wang yang ada nilai dalaman (intrinsic value). Tak lekang dek inflasi dik. Emas dan perak contoh terbaik.

    ReplyDelete
  3. satu entri yang bagus...baru ku tahu,,,huhuhu~

    ReplyDelete