Thursday, February 16, 2012

Kanak-kanak & TV

TV dizaman saya masih kanak-kanak hanya ada cerita kartun diwaktu petang hari kerja dan pagi/petang dihujung minggu sahaja. Kini, ia ada 24 jam sehari.

Anak saya yang juga merupakan diktator di rumah akan memastikan bahawa Astro saluran 613 terpancar dari TV waktu dia akan pejam mata untuk tidur dan tatkala matanya terbuka pagi-pagi untuk mintak susu, berak dan main.

Saya agak curiga tentang kesan yang akan timbul akibat terlalu banyak melayan kartun keatas minda kanak-kanak. Adakah ia membuatkan mereka bertambah kreatif, cerdik dan rajin? Atau adakah ini akan membuatkan anak-anak kita menjadi ahli politik?

Waktu kecil saya, cerita TV semua korok-korok. Mana ada CGI yang gempak. Paling gempak pun McGyver. Ceritanya lebih realistik dan tidak terlalu mengarut. Ini membuatkan saya membesar menjadi seorang yang praktikal, reflektif dengan apa yang disuapkan kepada minda saya waktu kecil.

Sekarang, cerita drama pun pakai CGI (baca: Nilapura, antara cerita melayu paling bongok saya pernah tengok. Itu pun 15 minit sahaja, sekali.)

Saya harap anak saya tidak membesar menjadi Ibrahim Ali akibat terlalu banyak kartun.


Membesarlah kau menjadi orang yang berguna wahai anakku.

2 comments: