Friday, April 23, 2010

15 Minutes Of ...

Gua nak gerak in 15 minutes time. Nak post pakai BB, line 3G macam anjing. Anjing pun at least kita faham kelemahannya dan kita tau cara nak lanyak kasi lembik. Kalau 3G, paling-paling pun hempas handphone.

Dari sumber bacaan gua semalam, carbon dioksida bukan lah penyebab utama pemanasan global seperti yang diwar-warkan. Malah asap ekzos yang berkepul2 keluar dari anus kereta juga bukan. Penyelidikan saintifik menunjukkan bahawa CO2 yang dibebaskan oleh ekzos mobil sama effectnya dengan CO2 yang dibebaskan tahi lembu. Maklumlah, penduduk dunia ramai makan lembu, oleh itu banyak lembu diternak. Mungkin kalau orang dari benua India pun makan lembu, pembebasan CO2 tahi lembu lebih hebat dari ekzos kereta.

Pemanasan global ini ialah kerana gabungan pelbagai externalities, dalam terma ekonomi nya. Dalam terma insan yang comel, bijak bestari, baik hati, islamik, iman tinggi dan kuat minum coca-cola macam kita ni, pemanasan global ialah masalah yang "tak aper".

Jiran bakar sampah, asap masuk rumah jiran dan suhu jadi panas. "tak aper".

Lanun curi balak potong pokok. "tak aper".

Jiran sebelah ada 13 biji aircond tapi bil letrik RM33.50 sebulan kerana pakai alat sulit ejas meter TNB. "tak aper", mungkin kita beli jugak 3 biji aircond. Semuanya "tak aper".

Semua externalities ni penyebab pemanasan global.

Nak kasi suhu dunia turun skit? Jawapannya ada pada Intellectual Ventures. Sebuah organisasi mantap yang memang terrel giler.

Solution mereka senang dan murah. Mungkin lebih murah dari kos pembinaan istana negara yang baru di Jalan Duta.

Pam sulfur masuk lapisan Stratosphere yang tingginya 18batu keatas. Ada 3 cara:

1) Pam pakai hos macam lu spray air kasi bunga lu makan.

2) Pam dari serombong asap kilang arangbatu.

3) Bebaskan belon berisi sulfur ke langit.

Senang dan mudah. Gua suka.

No comments:

Post a Comment