Thursday, April 22, 2010

Infant Car Seat

Mengapa kita perlu beli infant car seat ni? Harga yang mahal untuk jenama seperti Maxi-Cosi, Recaro, Halfords tapi murah untuk jenama brengsek. Masalah dengan jenama murah ini ialah mungkin ia tak melalui proses "crash-test". Tak aman kita dibuatnya nanti.

Gua dah beli seketol jenama maxi-cosi. Setelah malas bertekak dengan wife gua, kami telah mengambil keputusan untuk beli juga stroller jenama Quinny Buzz yang sangat hip. Wife gua happy, gua kena sembelih tekak. Sekali lagi gua ingin nyatakan tahap pengorbanan gua agak tinggi. Stroller tu gua belum beli lagi tapi coming soon. Masalah dengan stroller ini pula berbeza. Beli yang murah pun ok, tapi nak switch seat untuk memadankan umur anak memang takder. Quinny Buzz ni gempak skit. Boleh main switch seat macam tekan remote TV. Mudah dan mantap. Colour dia pun meriah dan tak sebu.

Kembali pada kes car seat.

Mengikut kajian, tahap keselamatan car seat dan talipinggang keledar yang konvensyenal ni sama sahaja. malah dalam sesetengah kes, talipinggang keledar lulus cemerlang berbanding car seat. Ini ialah kerana pemasangan car seat pada kereta mesti lah padu. Kalau salah pasang, baik tak payah. Selalunya kaum ibunda agak lemah dalam pasang memasang ini oleh itu banyak kes kematian budak kecik waktu eksiden kerana ini.

Gua syorkan kaum bapak adakan sessi latihan pasang car seat pada isteri2 mereka setiap hujung minggu dan kalau ada bajet lebih, organize teknikal update setiap 6 bulan sekali termasuk juga latihan cara-cara memotong kereta, pakai lampu signal ketika masuk simpang, jangan make-up waktu memandu dan jangan tekan brek selagi tak sampai 20meter dari kereta hadapan di trafik light.

Kembali kepada kes car seat.

Setelah berdebat dengan wife gua pasal pembelian car seat dan gua bentangkan semua hujah-hujah gua beserta dengan fakta seperti di atas, wife gua kata, "ok, kalau anak awak melompat-lompat dalam kereta nanti, awak kena jaga dia."

Gua balas, "ok, jom beli car seat sekarang juga."

5 comments: