Wednesday, September 14, 2011

Johan & Joey - Vol #1: Bab 3, Ekspedisi

Pernah seorang kawan menguji kekuatan iman didalam bertawakal dengan melepaskan anaknya yang baru berumur 5 tahun kedalam hutan kemudian mencarinya semula. Ada yang memuji setelah anak itu ditemui tapi saya kata dia gila. Jamal Lembu juga suka menguji anak buah beliau. Ujian Jamal kadangkala melampaui batas kemanusiaan. Walaupun begitu, saya rasa ujian Jamal sangat perlu didalam memantapkan lagi organisasi gangsternya.

"Lah, lu bawak gua gi 7-eleven? Bukan lu ada rokok lagi ke?" Tanya Johan waktu mengikut Joey masuk satu-satunya kedai 7-eleven di Kg.Cempaka. Tekak dia pun agak kering setelah memberikan pendapat tentang berak dalam seluar 5 minit lepas.

"Lu dok diam. Tengok macamana gua buat kerja." Joey bisik ke telinga Johan.

"Selamat petang!" Ucap pekerja di kaunter 7-eleven tatkala melihat Joey dan Johan masuk.

Joey angkat kepala skit pada pekerja itu kemudian mengambil 2 cawan Slurpee, 2 bar Snickers, satu aiskrim Cornetto dan meminta sekotak rokok Benson&Hedges 14 dari pekerja kaunter.

"Rokok Benson 14 ye?"

"Saya menyampah dengan orang yang memandai kata Benson ni rokok jamban. Bagi saya Benson hanya hisapan lelaki sejati dan pilihan kotak 14 adalah pilihan bijak. Rasa Benson yang amat tulen bertambah padu didalam kotak 14. Cara diorang pek kotak 14 tu, lain macam kadar kedapan udaranya dik." Pekerja kedai cuba nak pecahkan kebuntuan petang.

Joey angkat kening kiri dan berbisik, "cakap macam ada pegang saham Benson."

"Penutup cawan saiz ni dan strawnya dah habis ke?" Joey tunjukkan cawan Slurpee saiz besar tiada penutup tanpa straw.

"Benda tu selalu kena rembat lah dik." Jawap pekerja kedai. Joey merengus.

"Semuanya lapan ringgit dua posen dik." Kata pekerja kedai lagi.

"Firdaus. Nama lu Firdaus kan?" Joey kecik kan mata dan fokus pada tag nama pekerja kedai.

"Yer dik. Firdaus Bahari dik." Jawap pekerja kedai.

"Macam ni la Firdaus Bahari. Gua ada sebilah pisau dalam kocek seluar. Tapi gua malas nak keluarkan sebab kalau lu cuba nak jadi hero, gua bagi lu penumbuk sebijik aje dah cukup. Faham?"

Johan terkejut beruk dengan apa yg Joey sedang buat.

"Ni rompakan ke?" Soal Firdaus.

"Hmm..kalau lu nak panggil ini sebagai rompakan, ikut suka lu lah bro. Tapi gua lebih gemar untuk mentafsirkannya sebagai suatu ekspedisi."

"Ekspedisi dalam mencari suatu pengalaman baru. Pengalaman yang menyirapkan adrenalin didalam badan. Seperti dadah." Joey berfalsafah.

Firdaus mengganga. Johan Menggangga. Joey punya mulut terngangga sedikit, menggangga stail gangster.

"Dik, saya tak pernah jumpa perompak berseni macam adik."

"Ambillah semua duit dalam kaunter ini. Tapi sebelum tu kalau boleh, adik dgn kawan adik tolong pandang ke arah cctv sana. Jadi, manager saya tak ingat saya bersekongkol pulak." Firdaus toleh keatas rak rokok.

Joey dan Johan mendongak tepat kearah kamera. Johan sengih buat aksi 'peace' dengan jari kemudian diarah oleh Joey untuk 'clear' kan kaunter duit.

"Syiling lima sen tu tak payah lah amik. Lu ni pun. Mana ada orang guna lima sen lagi?" Joey menegur Johan sambil jeling kamera.

"Ok dah. Jom celah." Joey kasi isyarat.

"Adik." Firdaus memanggil Joey yang baru menolak pintu kedai untuk keluar.

"Jaga diri bila berekspedisi lagi nanti dik." Kata Firdaus sambil melambai tangan pada Joey.

Dua tiga tapak diluar kedai 7-eleven tadi Joey tanya, "Amcam? Kalau lu ditugaskan untuk buat kerja-kerja kecik macam tadi, lu boleh handle?"

"Boleh kut."

"Cuma gua rasa pekerja kedai tu tadi gay lah." Tambah Johan.

Joey angguk-angguk macam setuju padahal dalam otak dia berfikir, "Gay ni apa kejadah?"

----------

"Okay. Kereta Mitsubishi Lancer Evo 1? Apa? Lu nak sparepart dia sahaja? Orait. Nanti confirmkan dengan gua balik." Jamal letak ganggang talipon mudah alih Ericson model generasi pertama.

Antara tugas pertama yang Joey kena lakukan untuk Jamal dahulu ialah tukang angkat talipon mudah alih besar tong gas ni lah. Kehulu kehilir Joey kena angkat benda tu. Sampai sakit-sakit belakang badan. Sekarang talipon tu tak perlu diangkat lagi. Ia kini menjadi sebahagian dari perkakasan dalam kedai Ah Fook.

"Joey, kau tolong pastikan Johan dah ready."

"Kuppu, lu tolong gua cari pomen kereta racing yang terbaik di Kg.Cempaka ni. Kita ada job. Dalam minggu depan projek tu jalan. Tapi kita kena fikirkan sikit macamana nak buat. Ini bukan projek mudah macam projek UMNO." Jamal punya suara serak-serak basah kerana malam sebelum itu dia pergi jamming.

---------- Klik sini untuk kisah seterusnya ----------

Kisah terdahulu
===========
Johan & Joey - Vol #1: Mata-mata
Johan & Joey - Vol #1:  Jamal Lembu
Johan & Joey - Vol #1:  Abstrak

No comments:

Post a Comment