Sunday, September 04, 2011

Johan & Joey - Vol #1, Abstrak

"Usop, berhenti di tepi ni sekejap. Saya nak tengok sesuatu." Saya mengarahkan pemandu saya menghalakan Mercedes-Benz CLS350 yang dipandunya kearah tapak bekas deretan kedai di Kg.Cempaka.

Keluar dari kereta, saya berdiri diatas sebuah runtuhan batu blok yang mengadap KLCC. Saya termenung jauh lantas menitiskan air mata sebelum tersenyum.

Fikiran saya melayang ke suatu masa dahulu. Zaman dimana kawasan itu hanya ada Johan & Joey.


----- flashback ke 20 tahun dahulu -----


"Gua Joey", kata Zulzastri kepada Johan tanpa menghulur tangan. Kutu mana reti bersalam.

"Johan", jawap Johan mengangkat kening.

Zulzastri dan Johan akan menjadi dua sahabat karib. Pertama kali mereka bertemu ialah disebuah kedai mesin kuda.

----- (Tiga puluh minit sebelum Johan dan Joey bersalaman) -----

Johan yang bersaiz badan lebih kecil dari Joey usai memasukkan 3 keping syiling seringgit kedalam mesin dan menekan butang 1-5. Kalau tekaan Johan betul, dia dapat 15 ringgit. Itu duit Johan yang terakhir untuk sessi kali ini. Rokok pun tinggal sebatang dalam kotak. Sedang Johan mengetuk-ngetuk cermin mesin menunggu kuda elektroniknya masuk petak lumba dan melayan trompet lagu 'lumba kuda akan mula sebentar lagi', tiba-tiba Joey menyelinap masuk kedai lalu terus memasukkan 2 keping seringgit kedalam mesin dan menekan butang 1-3.

"Wey, apa ni? Kasi la kuda gua jalan dulu bro." Johan bersuara keras. Tak puas hati.

Mesin kuda ni resminya senang. Sapa yang mesin itu akan kasi menang harus yang paling sedikit. Dalam kes ini, Joey lah yang akan menang.

Joey tenung muka Johan. Mata Joey bersinar didalam kegelapan kedai kuda. Mata kelihatan jauh lagi tua dari umurnya yang baru mencecah 14.

"Rilek lah bro." Kata Joey tenang.

"Kalau gua kena, kita split 50-50." Kata Joey tersenyum.

"Lu pulang modal. Gua untung seringgit. Orait?" Tambah Joey.

Kuda 2-5 menang dan mereka berdua ketawa besar kerana kedua-dua mereka rugi. Itulah permulaan cerita tentang persahabatan, kepercayaan dan pengorbanan dua rakan karib. Nama saya Ahmad. Saya hanya seorang jiran dan ini kisah mereka.

---------- Klik disini untuk kisah seterusnya ----------


No comments:

Post a Comment