Friday, September 23, 2011

Sime Darby & Guthrie


Sime Darby dan Guthrie dahulu ialah antara dua syarikat perladangan yang sangat besar didunia. Sekarang tak tahu lah jika statistik ini masih sah tetapi yang saya tahu Guthrie dah kena pengap dengan Sime Darby. Jadi tinggal lah Sime Darby sahaja yang terkontang kanting di BSKL.

Pejabat saya berhampiran dengan pejabat baru Sime Darby Properties di Subang dan kerana perpindahan mereka ke pejabat baru mereka itu maka jalan ke pejabat saya semakin sesak diwaktu pagi. Macam haram jadah punya sesak.

Setiap kali saya nampak logo Sime Darby berdekatan, maka terfikirlah saya tentang jumlah hartanah yang berada didalam pegangan Sime Darby dan saya secara mental akan menjerit, "Fuiyo!"

Saudara-saudari tengok sahaja lah di Mont Kiara tu. KLGCC, kelab golf yang paling tersohor dan ter elite di Malaysia ialah kepunyaan Sime Darby. Kalau kelab golf itu dipecah dan dibuat projek perumahan diatasnya, saya rasa pulangan sekurang-kurangnya 5 billion ringgit! (Saya agaklah).

Kaya, kaya, kaya.

Maklumlah Kuala Lumpur dan sebahagian besar dari Malaysia ini dahulunya kawasan ladang yang dipunyai oleh penjajah British. Sudah tentulah syarikat seperti Sime Darby dan Guthrie ni banyak tanah di tempat yang dahulunya tempat nyamuk, ular dan khinzir membiak tetapi kini ada kawasan tanah itu sudah berubah menjadi tanah 'top of the pops'.

Teringat saya akan kisah bagaimana orang Melayu (menerusi Permodalan Nasional Berhad) mengambil alih syarikat Sime Darby dan Guthrie ini dari tangan British. Malah saya tahu tentang cara pengambil-alihan itu didalam salah satu kelas sewaktu saya belajar diawan biru dahulu. Ia dipanggil "Dawn Raid" dimana PNB telah menggunakan perbezaan waktu di Kuala Lumpur dan London untuk menyerang saham-saham Sime Darby dan Guthrie di FTSE 100, London.

Kalau tidak silap saya, disebabkan oleh cara pengambil-alihan inilah maka sekarang FTSE 100 sudah mengubal undang-undang baru dan teknik 'Dawn Raid' tidak boleh digunapakai lagi.

Terer jugak orang melayu ni sebenarnya.

Mungkin ada yang kata Tun Mahathir menyelewengkan Sime Darby dan Guthrie selepas pengambil-alihan itu tetapi bagi saya setidak-tidaknya ia kini milik orang melayu.

Saya terfikir lagi kalau sekiranya usaha membawa balik hakmilik tanah-tanah kepunyaan Sime Darby dan Guthrie dari tangan British gagal, mana melayu nak letak muka?

Tidak boleh saya gambarkan keadaan orang melayu jika Malaysia merdeka dari penjajahan, komunis dan anasir subversif yang lain tetapi sebahagian besar tanahnya kepunyaan orang bukan melayu. Dahlah sistem matawang sekarang yahudi yang punya dan ekonomi Malaysia ini bukan orang melayu yang punya 100%.

Saya bersyukur kepada Allah Taala kerana membenarkan usaha pengambil-alihan itu.

Juga terima kasih yang tidak terhingga saya kepada Tun Mahathir, Tun Ismail Ali dan Tan Sri Khalid Ibrahim.

Terima kasih sekali lagi.

2 comments:

  1. guna "trick" masa nak ambil alih dengan selepas ambil alih dua-dua ada pro and con.

    seeloknya semua benda kena transparent, tapi kalau tak der trick bukan bisnes kapitalis lah kan?

    my 2 cents

    ReplyDelete