Friday, October 28, 2011

Malaysia Tahun 1950 Dan Sekarang

Cuba kita imbau kembali kezaman dahulu, let us say .. 60 tahun yang lampau. Zaman dimana TV pun tidak ada, panggung wayang boleh kira dengan jari dan kompleks beli belah langsung tidak ada. Yang ada hanya radio.

Infrastruktur dalam Malaya hanya maju dikawasan bandar. Kampung masih tiada lektrik dan air paip. Sistem kumbahan? Zero.

Kerja pula sangat bergantung kepada dari kaum mana seseorang itu datang.



Melayu? Duduk kampung dan jadi petani.

India? Tinggal didalam estet menjadi buruh.

Cina? Menjadi peniaga dibandar2.

Sebagai anak muda dizaman itu, apa yang mereka akan lakukan dimasa lapang yang mungkin agak membosankan? Maklumlah, bukannya ada Astro. Bukannya ada kedai snooker. Bukannya ada Starbucks.

60 tahun sudah, kaum Hawa belajar menjahit dan memasak diwaktu kelapangan. Cukup umur, kawin. Kaum Adam pula, bersukan.

Yer adik-adik, 60 tahun dahulu dimasa lapang kaum Adam akan bersukan. Dikala tiada wang didalam sukan, tiada tajaan jutaan ringgit, tiada populariti global, mereka akan bersukan kerana mereka suka bersukan. Sukan yang hanya membawa erti jati diri, kebanggaan dan semangat juang. Pandai bersukan tak semestinya masuk TV dan jadi popular kerana zaman tu mana ada TV.

Sekarang, duit menjadi ukuran. Semua berlumba untuk jadi popular kerana selalu masuk TV dan dapat awek artis. Sistem pemakanan, pengurusan sukan dan teknik kejurulatihan makin penting. Perjudian dalam sukan semakin ketara dan tidak kurang turut mempengaruhi sebarang bentuk sukan yang ada.

Kita lupa kenapa kita berjaya dalam sukan dipentas antarabangsa suatu ketika dahulu. Dahulu kita suka bersukan kerana ia mengisi masa lapang. Kini kita bersukan hanya untuk cari wang yang sedikit dan makwe.



Mungkin ada yang berfikir, pemain bolasepak Brazil pun hanya cari wang tetapi mereka bagus juga. Anda lupa bahawa di Brazil terdapat terlalu banyak 'flavela' atau kawasan miskin dan jika mereka tidak berjaya, mereka akan terus papa kedana dan mungkin mati awal akibat dadah atau gangsterisma.

Di negara seperti England pula bagaimana? Disana, duit untuk ahli sukan adalah terlalu banyak dan menjadikan ahli sukan mereka amat profesional.

Malaysia perlu berubah untuk berjaya dalam sukan dan sedikit sebanyak, dalam ekonomi. Kita perlu berubah. Saya dan kamu.

No comments:

Post a Comment