Wednesday, September 21, 2011

The Edge Rat Race 2011

Semalam saya berada dikawasan Bursa Saham Kuala Lumpur, bersebelahan dengan Menara Maybank. Ramai orang pakai t-shirt syarikat majikan masing-masing membawa belon dan alat sorak. Saya tahu bahawa BSKL ini ialah penunjuk aras ekonomi semasa negara dimana sekiranya saham di BSKL merudum maknanya ramai pelabur-pelabur terjun bangunan, justeru ekonomi negara bakal goyah. Tetapi, tak kan lah ekonomi Malaysia teruk sangat sampai semua pekerja BSKL jadi 'clown' pergi kerja kut?

Rupa-rupanya, semalam ialah The Edge Rat Race. Acara tahunan untuk pekerja-pekerja kolar biru dan putih berlari didalam pakaian kerja masing-masing. Kalau CEO masuk, mereka akan berlari sambil memakai kemeja bertali-leher dan bersepatu kulit.

Ia dipanggil 'rat race' bukan sebab para peserta pencinta tikus. Rat race ialah larian yang tidak memberi apa apa erti selain dari kerja-kerja amal dan kutipan dari penganjuran ini akan diberikan sebagai 'donation' kepada yang memerlukan. Seperti tikus yang berlari didalam roda makmal ujikaji. Tikus-tikus itu berlari sebagai alat pengumpulan data dalam siri ujian eksperimen untuk kesejahteraan manusia sejagat.

Rat race semalam nampak meriah. Tahun depan saya nak masuk lah larian ni.

2 comments: