Wednesday, October 26, 2011

Diwali ke Deepavali?

Malam sebelum Deepavali ialah malam main mercun. Umum semua tahu. Cuma semenjak-dua menjak ini acara main mercun mereka makin menjadi-jadi. Ada kawan saya sorang tu siap talipon polis, komplen jiran dia punya sessi mercun malam tadi. Terlampau melampau sangat jiran dia tu!

Sebagai rakyat 1Malaysia, semalam saya tidur tekap telinga dengan bantal. Asalkan anak saya tak menangis terkejut dari tidur, saya sabar.

Tidak seperti raya melayu dan cina, setahu saya deepavali tidak ada lagu raya. Lagu2 yang dimainkan dihari perayaan mereka ini pun macam sama aje dengan hari-hari lain. Tabla, tabla, tabla. Sita, sita, sita.

Lagu rap mereka pun ada tabla dan sita.

Walaupun begitu, penggunaan tabla dan sita yang berleluasa juga ialah satu perkara yang saya anggap baik dalam muzik india. Mereka bangga dengan seni dan peralatan muzik mereka.

Ada orang melayu nak memperkasakan kompang dalam lagu2 mereka? Jarang sekali. Jangankan lagu pop melayu, nasyid pun dah tak pakai kompang.

Pada saya lagu nasyid yang menggunakan kompang dan gendang perang sangat mengujakan. Teringat saya pada lagu2 nasyid dari Mesir yang pernah abang saya bawa pulang dahulu. Pehhh..

Adakah assimilasi bangsa di Malaysia ini akan menelan seni dan budaya melayu? Harapnya tidak lah.

3 comments:

  1. mlm sini takder pun india sambut dengn mercun, sebb the only indian di sini hnyalah jurulatih the red warrior, Datuk m karathu dan manager astro branch. LOL. tapi seriusly sikit sangat india di kelantan ni.

    tapi ada semalam entah short mana tah satu kereta jenis viva tu yang short wire honk bunyi sepanjang malam sampai subuh. hazabbb...

    mungkin tuhan nak train kalau2 bunyi sangka kala kut

    ReplyDelete
  2. kelantan dengan india ialah seperti Superman dengan kryptonite agaknya.

    ReplyDelete