Monday, February 22, 2010

Objective Rationalization

"Black gold". Itulah panggilan manja untuk minyak. Anugerah percuma dari tuhan pada manusia. Sebahagian dari rahmatnya yang amat banyak.

Kat malaya ni segala urusan tentang minyak akan dikendalikan petronas. Mana lubang nak cari minyak, gaji pekerja minyak, emergency leave pekerja minyak, semua ni petronas yg uruskan secara langsung atau tak.

Petronas memang gergasi.

Sekarang, pekerja petronas semua hidung tinggi sebab kerja untuk gergasi. Tukang cuci lantai atas pelantar minyak pun gaji besar. Antara kelab yang paling ekslusif kat malaya ni ada kat menara petronas tu. "Petroleum Club" nama diberi. Nak masuk club tu kena pakai tali leher. Apahal?

Gua rasa petronas kena ubah haluan skit. Gua panggil "Objective Rationalization". Dari gergasi minyak, petronas harus jadi semut kecil, bekerja demi kesejahteraan rakyat malaya.

Rakyat malaya ialah pemegang saham dalam petronas dan perkara ni harus dimanifestasikan dalam bentuk fizikal.

Pertama sekali, logo kena tukar kepada gambar semut colour hijau.

Keduanya, uniform pekerja petronas kena ada motif semut. Tak kesahlah bentuk kerengge ke atau semut mayat. Tapi elok semut mayat sebab kecik dan halus. Lagi kecik, halus dan tak bermakna, lagi bagus.

Ketiga, tiap2 tahun petronas kena bank in duit dividen atau bonus dalam akaun semua penduduk malaya yang ada I.C. 25% dari untung bersih untuk dividen cukuplah. Baru dalam RM20billion. Sorang dapatlah dalam rm1000. Apa ada hal. Barulah orang malaya berebut2 nak anak ramai. Bila penduduk makin ramai, pasaran dalaman malaya jadi mantap macam jepun. Tak perlu export barang sebab pasaran dalaman kita dah cukup.

Penduduk malaya pun suka. Tak memekik melolong protest itu ini. Macam bini yang puas dengan segala yang dia dapat, dia senyum aje memanjang.

3 comments:

  1. haha tp btol la bile keje kt tempat yg kunun2 sykt gergasi ni mmg masing2 angkat dagu la weh ;)

    ReplyDelete
  2. Tu yg kita perlu kasik ajar skit.

    ReplyDelete
  3. daripada entry lu, dapatlah gua tau pengetahuan lu tentang industri minyak negara sangatlah cetek.

    Gua cadangkan lu buat internal research dulu sebelum menulis, supaya nanti taklah malu disebabkan diri sendiri sengal.

    Nway, nice blog. Penulisan lu (selain entri ini) memang terbaik

    ReplyDelete