Tuesday, January 05, 2010

4 Tin Coca-cola

Arwah Farid ada teori dia tentang kenapa jalan kat KL ni selalu jem, jam atau macit dalam bahasa indon. Selain dari eksiden dan repair jalan, jalan jem sebab org suka potong q.

Memula gua tak berapa nak agree dgn dia, tapi lepas dia dah tarak ni, gua rasa teori dia ada betolnya. Susur kiri jem, kutu masuk fastlane dan bila nak sampai susur kiri, potong q. Fastlane pun jadi terkedek kedek.

Sekarang gua memang anti-potong q kecuali kalau dia pasang hazard light tanda emergency atau dia angkat tangan sopan santun. Itu pun tgk mood gua jugak.

Malam sabtu lepas, gua nak masuk parking jusco kepong nak pekena Johnny's. Selalu gua dinner awal, tapi malam tu gua layan HBO citer "The Ramen Girl". Brittany Murphy yg dah dalam kubur tu berlakon. Menarik jugak tengok org Jepun ni giler dia lain macam.

Jadi gua dah lewat pi makan. Macam gampang jem jalan masuk parking. Tetiba ada geng nak potong q gua kat susur masuk. Tarak hazard light, tarak angkat tangan.

"Dah lambat nak tengok wayang Avatar lah kutu2 ni, kelam semacam aje" ujar gua pada wife gua. Diorang tak tau gua perot tgh lapar, jiwa jadik kacau. Wife gua dah suruh gua sabar. "Bergadoh pun tak apa" gua kata.

Gua kasik rapat dengan keta depan gua. Rapat giler sampai langgar bumper dia. Gua usha kereta mat kelam sebelah, semua tersengih2. Cina keta depan turun, tgk keta dia ok tapi calar skit. Gua kasi isyarat tangan kat mat kelam suruh follow gua pi ketepi nak kautim dgn cina tu. Diorang terus belah. Macam sial.

Tepi jusco ada car wax. Gua minta cina tu hantar pi wax bumper nak kasik hilang tu calar. Tokeh wax kata kos tak mahal. Upah bangla dia 4 orang 4 tin coca-cola je. Coca-cola kira ok lah. Gua dah bersedia nak bertumbuk dgn mat kelam tu pun sebenarnya.

Dalam jusco, gua cari mat kelam. Tak jumpa. Dalam TGV lah tu. Wife gua dah bising2 sama macam perot gua.

Ini prinsip hidup. Kalau harganya 4 tin coca-cola, so be it.

2 comments: